LIVE DARI PARLIMEN

TERKINI

Dialog Profesional Anak kedah Berjalan Lancar

Oleh KedahLaNie

Kuala Lumpur..17 Mac-Dialog Profesional Anak Kedah yang dipengerusikan oleh YB Ir Haji Amiruddin Hamzah, Pengerusi Jawatankusa Pertanian, Industri, Pelaburan, Sains dan Inovasi yang berlangsung pada 16 Mac 2008 di bilik Embassy 2, Holiday Villa Apartmen, Jalan Ampang telah berjaya mencapai beberapa rumusan penting.

Majlis dan sesi brain-storming yang menemukan tenaga profesional, golongan pelabur dan usahawan yang kesemuanya terdiri dari anak-anak Kedah yang telah menempa nama di Lembah Klang telah bersetuju untuk melaksanakan perkaar-perkara berikut :

i) Menyumbang kepakaran, tenaga dan pengalaman bagi memajukan sektor ekonomi yang pelbagai

ii) Bekerjasama erat dengan pelabur luar khususnya yang sudah dikenalpasti untuk diajak melabur di Kedah

iii) Menubuhkan Majlis Permuafakatan Anak Kedah Lembah klang(MAPAN) sebagai forum dan medium untuk memberikan idea kepada pentadbiran dan kerajaan Negeri.

iv) Meneroka peluang niaga, pelaburan, industri dan pertanian untuk manfaat dan kemajuan ekonomi rakyat Kedah seluruhnya.

v) Menubuhkan Perbadanan Pertanian Kedah Bhd bagi mencapai matlamat menjadikan Kedah 'Belanda Malaysia'.

Dalam ucapan bersungguh YB Ir Haji Amiruddin beliau menegaskan dasar dan keutamaan negeri adalah untuk menghasilkan pulangan ekonomi terbanyak dan dipulangkan kembali demi untuk kesejahteraan rakyat. Pendekatan kerajaan negeri juga lebih bersifat 'business friendly' pemudah cara, menyelaras dan membantu usaha pihak pelabur untuk berurusniaga tanpa dikenakan kos tambahan seperti suapan, rasuah dan kos yang tidak wajar. Salam seorang pelabur yang ditemui selepas sesi dialog Cik Lynn Aziz dari HRR Resources Bhd, menegaskan 'syarikat kami berminat untuk memasarkan hasil produk makanan tradisi Kedah seperti pekasam, karas yang kini mendapat tempahan dan berpotensi di rantau Timur Tengah".

Bagi Encik Shukri Ishak pula yang terlibat dalam industri penerbangan, pendekatan kerajaan negeri yang mesra pelabur meyakinkan beliau untuk mengajak rakan konsi beliau bagi melabur dalam industri pembuatan pesawat komersial ringan. 'Tapak lokasi sudah dikenalpasti dan pihak kami hanya memerlukan tanah kerajaan seluas 12 ekar bagi dibina landasan untuk meguji pesawat yang disiapkan". Menurut beliau lagi kertas cadangan bagi projek ini akan diserahkan secepat mungkin bagi tujuan kelulusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah.
Posted by KedahLaNie


--
KedahLanie@gmail.com
Http://KedahLanie.blogspot.com
Note: Admin mengalukan sumber berita semasa dari negeri KEDAH...

No comments: