LIVE DARI PARLIMEN

TERKINI

The problem with Malaysia now

The problem with Malaysia now is that the PM is at Ketua Kampung level of thingking. Std Ketua Kampung ni biasa la boleh mentadbir setakat suruh orang kampung tanam sayur, jaga kambing, bela lembu.. dan bersawah padi. Ketua Kampung mana pikir mcm mana nak bawa negara ke pentas dunia.

Najib pun satu hal. Macam kena pegang ekor. Panjat kata orang panjat lah dia .. terjun kata orang terjun lah dia. Kalau sekarang pun dia dah tak boleh kawal keadaan dan jadi pak turut macam mana nak ambil alih pentadbiran negara. Tak payah ada peralihan kuasa. Pilih saja orang lain.

Hari ini SAPP buat hal. Baru berape bulan selepas PRU12. Komponen yg hanya dua kerusi parlimen pun dah berani memberontak. Bayangkan apa akan berlaku sekiranya Pak Lah memegang pentadbiran hingga 2010. Yang menagggung adalah rakyat. Pak Lah hanya tahu menaikkan harga minyak dan mengambil subsidi rakyat untuk menjana projek2 yang tidak mendatangkan faedah.

Baru-baru ini sibuk dengan berita menyampaikan wang kepada bekas-bekas hakim. Akhbar-akhbar membuat liputan meluas tetapi tidak menyatakan berapa jumlah yang diberi kepada bekas-bekas hakim tersebut. Rakyat berhak mengetahui jumlah sebenar kerana wang tersebut adalah wang rakyat. Adakah mereka takut hendak mendedahkan jumlah tersebut kerana ianya terlalu banyak sedangkan rakyat sedang menderita berjimat cermat berbelanja. Sekiranya kerajaan beranggapan bahawa bayaran patut dibuat, sepatutnya kerajaan tidak teragak-agak menyatakan jumlah tersebut kerana tindak itu benar. Dengan menyembunyikan jumlah sebenar memberi gambaran bahawa ada agenda tersembunyi disebalik pemberian tersebut.

Hari ini UMNO masih mempunyai kuasa. Sehari selepas pengumuman SAPP, Dato Yong Teck Lee telah diberitakan disiasat BPR atas kes rasuah. Begitu mudah pada pemikiran saya. Ini menunjukkan betapa bongkaknya kerajaan yang ada sekarang dan kebal dari tindakan undang-undang selagi tidak membawa masalah. Mengapa kes rasuah ini tidak timbul sebelum isu ini.

Usul tidak percaya mungkin tidak menjadi kenyataan kerana boleh ditolak oleh speaker dewan. Walau pun ini tidak menunjukkan sikap demokrasi tetapi ini tidak mustahil dizaman Pak Lah. Ingat lah kuasa yg ada adalah pemberian daripada rakyat yang sentiasa melihat dan menilai. Sekarang mungkin parti komponen ini tidak dpt berbuat apa-apa. Bak kata pepatah bagai timun dengan durian. Jangan lupa suatu hari nanti durian jadi tempoyak mentimun pula yang akan mengganyang durian.

No comments: