LIVE DARI PARLIMEN

TERKINI

Menitis Air Mata?


Selaku EXCO Hal Ehwal Agama Islam, YB Dato’Dr Hassan Ali dengan sendirinya telah turun padang untuk memberi mesej yang sebenar mengenai tugas dan tanggungjawab setiap muslimin dan muslimat di negeri ini agar menepati ajaran Agama Islam yang syumul.

Beliau mengulas perkara tersebut dalam khutbah Jumaat yang disampaikan oleh beliau di Masjid As Syakirin, Gombak minggu lalu.

Antara inti pati khutbah yang disampaikan oleh beliau ialah mengingatkan diri beliau dan sidang jemaah agar melihat kembali sejauh manakah darjah ketakutan setiap umat yang mengaku Islam terhadap Allah s.w.t. Setiap minggu sidang jemaah diingatkan oleh Khatib tentang ketaqwaan, maka sekiranya ketaqwaan kita tidak bertambah dari minggu ke seminggu maka kita perlu semak semula kenapa ini berlaku. Beliau juga mengingatkan diri beliau serta sidang jamaah tentang kematian yang sentiasa mengampiri setiap insan tak kira setinggi mana jawatan sekali pun atau se kaya mana sekali pun, kematian itu satu kepastian.

Seterusnya, khutbah beliau mengupas tentang jawatan hakiki yang telah dianugerah oleh Allah s.w.t kepada setiap insan iaitu jawatan ‘Khalifah’ yang kebanyakkan orang terutamanya orang Islam telah lupa atau sengaja lupa melaksanakan tanggungjawab ini. Masyarakat kini sibuk mengejar jawatan duniawi sehingga lupa akan tugas dan tanggungjawab tersebut iaitu untuk memenangkan, mempertabatkan serta membesarkan Agama Allah s.w.t. Masyarakat kini sanggup melakukan apa sahaja demi untuk mengekalkan jawatan duniawi yang tidak kekal tetapi mereka tidak sanggup untuk melakukan apa sahaja untuk Agama Islam. Beliau mengambil contoh kedai judi yang mana kebanyakan pengunjungnya adalah orang Melayu yang mengaku Islam. Mereka sedar bahawa perbuatan itu haram tetapi mereka tidak sedar bahawa perbuatan itu telah mencemar Islam itu sendiri dari kacamata bangsa dan agama lain.

Di akhir khutbah, beliau berpesan agar Institusi Masjid memainkan peranan yang penting dan bertindak sebagai satu Universiti bagi melahirkan dan membentuk Khalifah Allah s.w.t.

Khutbah yang telah disampaikan oleh YB Dato’ mendapat perhatian serta menyentuh hati para jemaah dan ada dikalangan jemaah yang khusyu’ mendengarnya telah menitiskan air mata….

Semuga khutbah yang telah disampaikan tersebut akan membuka satu lembaran baru kepada rakyat Selangor amnya dan Gombak Setia khasnya untuk terus berusaha menegakkan Agama Allah s.w.t. kerana masyarakat akan terus dilanda permasalahan demi permasalahan sekiranya gagal menjalankan tugas hakiki terebut sebagai KHALIFAH ALLAH s.w.t.

No comments: