LIVE DARI PARLIMEN

TERKINI

PRU-12 hapuskan 'kepercayaan tahyul' hanya BN layak memerintah

Basiron Abdul Wahab
Sun | Apr 20, 08 | 1:23:00 pm MYT

TEMERLOH, 20 April (hrkh) - Pilihan raya umum ke-12 berjaya menghapuskan 'kepercayaan tahyul' bahawa hanya Umno/BN sahaja yang boleh memerintah, kata Timbalan Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hasan Tantawi.

Umno, katanya telah sekian lama menanamkan kefahaman di kalangan orang Melayu bahawa hanya parti itu sahaja yang boleh memerintah sehingga menjadi suatu keyakinan kepada masyarakat.

"Alhamdulilah, pilihan raya umum ke-12 baru-baru ini telah menghapuskan keyakinan itu berikutan kekalahan Umno/BN di lima buah negeri," katanya ketika berucap di dalam majlis penerangan anjuran PAS Temerloh, dekat sini.

Nasruddin berkata, Umno kini berada di persimpangan walaupun parti itu belum kalah secara total dan masih berkuasa tetapi perkembangan semasa menunjukkan parti itu sedang menghadapi krisis kepimpinan yang parah dan perebutan kuasa di kalangan mereka tidak dapat tidak pasti akan berlaku. Beliau menyifatkan fenomena di dalam Umno bukan 'ibarat retak menanti belah' tetapi 'ibarat belah menanti hancur'.

"Itu belum kalah secara total, baru kalah sedikit sahaja sudah berlaku demikian," ujarnya.

Nasruddin yakin sekiranaya kelima-lima negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat rakyat mampu membawa pembaharuan dan kebaikan kepada raakyat, tamadun BN akan musna dan akan diganti oleh Pakatan Rakyat menjelang pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Pakatan Rakyat, katanya telah menguasai 52 peratus undi di Semenanjung, BN hanya diselamatkan oleh pengundi Malaysia Timur iaitu Sarawak dan Sabah serta peneroka Felda di Semenanjung.

Sementara itu, Penasihat Undang-undang Parti KeAdilan Pahang, Ahmad Nizam Abdul Hamid menyifatkan Umno/BN yang tidak memperdulikan nasib rakyat (Melayu) sebelum pilihan raya umum, mula berubah wajah selepas menerima pengajaran dalam pilihan raya.

"Sebelum pilihan raya mereka tidak bercakap pun mengenai perpaduan Melayu, tiba-tiba selepas goyah dalam pilihan raya mula bercakap soal itu, juak �juak digunakan untuk memperkatakan soal perpaduan Melayu, dahulu mana suara Gapena, mana suara mereka, semuanya dibuat demi kepentingan Umno," katanya.

Beliau berkata, perkembangan partinya selepas pilihan raya menunjukkan sesuatu yang sangat menakjubkan di mana rakyat daripada pelbagai kaum menunjukkan minat untuk menyertai Pakatan Rakyat sama ada PAS, KeAdilan mahupun DAP.

Katanya di Temerloh sahaja pihaknya telah mengedarkan 3,000 borang keahlian parti KeAdilan, ia suatu perkembangan yang sangat menakjubkan bagi Pakatan Rakyat yang tidak pernah terfikir sebelum ini.

Ahmad Nizam yang juga Timbalan Ketua Parti KeAdilan Rakyat Temerloh meminta semua pendokong parti memperteguhkan ketahanan jiwa, semangat dan bekerja lebih kuat untuk memastikan Pakatan Rakyat terus berjaya. - mns

No comments: