LIVE DARI PARLIMEN

TERKINI

PAS tetap berpegang kepada Islam - Dr Mariah

Abdul Halim Mohd Rashid
Tue | May 13, 08 | 10:55:45 pm MYT

KUALA LUMPUR, 13 Mei (Hrkh) - PAS tetap berpegang kepada konsep Islam dan tidak lari dari konsep Islam, tegas Dr Siti Mariah Mahmud (PAS-Kota Raja).

"PAS masih berkonsepkan Islam dan tidak lari dari konsep Islam," tegas beliau.

Mengenai konsep yang dikemukakan oleh PAS dalam pilihan raya baru-baru ini, iaitu amanah, adil dan berkebajikan, beliau menjelaskan konsep itu adalah terjemahan dari konsep Islam yang dipegang oleh PAS.

Dr Siti Mariah, yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, mencadangkan supaya dirangka strategi untuk membalas budi suri-suri rumah.

Beliau mencadangkan supaya diwujudkan skim seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) atau Perkeso kepada mereka

"Wang boleh disumbangkan oleh suami atau kerajaan," katanya.

Beliau menyeru semua Ahli Parlimen supaya memberikan sokongan jika penghargaan sedemikian dicadangkan untuk suri-suri rumah.

Sambil memperingatkan bahawa tugas sebagai suri rumah adalah kerja mulia, beliau juga menyeru supaya diberi tempat yang sewajarnya kepada suri-suri rumah.

"Mereka adalah peyumbang produktiviti negara kerana merekalah yang membesarkan modal insan," tegas beliau.

Sumbangan mereka tidak boleh diukur (intangible) dan tidak cukup 'lip service' sahaja, katanya.

Dr Siti Mariah juga mengulangi seruan PAS selama ini supaya subjek Sains dan Matematik diajar dalam bahasa ibunda.

Sambil menyatakan hasil kajian yang membuktikan bahawa ilmu-ilmu abstrak seperti Sains dan Matematik lebih berkesan jika diajar dalam bahasa ibunda, beliau mengingatkan kerajaan supaya menghentikan "double jeorpady" terhadap murid-murid yang dipaksa belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, terutama murid-murid yang mempunyai ibubapa yang tidak tahu Bahasa Inggeris.

Beliau juga menyatakan kebimbangannya terhadap tindakan menswastakan perkhidmatan kesihatan.

Walaupun kerajaan mendakwa hospital-hospital kerajaan tidak akan diswastakan, katanya, tetapi bekalan ubat-ubatan, perkhidmatan jururawat, ambulan dan perkhidmatan doktor pakar telah diswastakan.

No comments: