LIVE DARI PARLIMEN

TERKINI

Wakil PAS hadiri Himpunan Nakbah di Brussel, Belgium


Mohd Rashidi Hassan
Sun | May 18, 08 | 11:32:48 pm MYT

KUALA LUMPUR, 18 Mei (Hrkh) - Tiga pemimpin PAS Pusat menghadiri Muktamar Nakbah Palestin di Brussel, Belgium yang bermula 14 April dan berakhir semalam.

Dalam perutusan yang dihantar dari Brussel, PAS diketuai Naib Presiden, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung, Dato' Kamaruddin Jaffar dan AJK PAS Pusat Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Syed Azman yang juga Pengerusi Lujnah Antarabangsa PAS Pusat memaklumkan, PAS dijemput gerakan Islam di wilayah Nusantara bagi membantu memperjuangkan pembebasan wilayah Palestin dijajah secara haram oleh Israel sejak tahun 1948.

Katanya, himpunan anjuran 'International Union of Parlimentarian for the support of Palestine' itu, berjaya enghimpunkan lebih 100 ahli-ahli parlimen seluruh dunia termasuk dari negara EU serta Amerika Selatan.

"Di akhir himpunan tersebut semua peserta telah membuat satu resolusi bersama bagi mengutuk kekejan rejim zionis Israel yang telah lebih 60 tahun menindas, merampas serta membunuh beribu-ribu rakyat Palestin yang tidak berdosa," ujar beliau.

Himpunan tersebut diadakan bersempena tarikh, 15 Mei 2008, genap 60 tahun Hari Naqba ialah suatu hari peringatan pencerobohan Israel ke atas tanah air Palestin.

Permasalah besar kepada umat Islam Palestin antara lain berpunca daripada sikap tidak prihatin dengan kerajaan yang pernah menjadi Pengerusi Pertubuhan Negara-negara Islam Dunia (OIC) yang tidak pernah gemengeluarkan kenyataan mengenai Hari Nakbah.

Pemimpin-pemimpin NGO yang membuat bantahan kepada PBB di Kuala Lumpur baru-baru ini menyifatkan pemimpin OIC seluruh dunia, termasuk Pengerusinya Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, masih takut dan dayus untuk membela Palestin dan membebaskan masjid Al-Aqsa daripada cengkaman Israel Zionis.

"Malah tindakan Perdana Menteri kita sekarang ini melambangkan beliau seorang pemimpin yang lemah dan hal ini menyebabkan kami terlalu kecewa," tegasnya mereka.

No comments: